Mussen tegen Mezen

Geplaatst: november 9, 2012 in Uncategorized

Sommige krantenkoppen moet ik altijd even twee keer lezen. “Invasie van koolmezen overspoelt Nederland“. Dubbelcheck of ik niet de fabeltjeskrant te pakken heb. Volgens mij moet Hitchcock een soortgelijk bericht gezien hebben ergens in 1962…

De laatste invasie van Nederland was blijkbaar niet 1940, maar “vermoedelijk in 1971”. Hoewel we het verhaal van 1940 breed uitgemeten op het witte doek gezien hebben, is dit de eerste keer dat ik iets hoor over de stiekeme invasie van ’71. Zal ik de mensen van Pixar een seintje geven?

Een vredelievende samenleving mussen, levend in een groot stadspark, wordt wreed geconfronteerd met een zwerm hongerige koolmezen. Ruzie om vetbollen, gevechten bij de pindakoorden. Uiteindelijk komt alles goed: mus Sam en mees Moos jagen samen een gemeente-man weg die, “vanwege de invasie”, de vetbollen probeert op te ruimen. Comic relief door een maffe hond, een statige zwaan als “wijze mentor”, de mens als “bad-guy” en een cameo voor mij, met een kopje thee achter het raam, kijkend naar deze vermakelijke onzin.

Bel me maar rond de Oscars.

Geef een reactie

