Omdat het kan!

Geplaatst: april 11, 2011 in Uncategorized

Help, mijn vlinders vliegen achteruit! Gefrustreerd kijk ik naar de virtuele bugs op mijn scherm. Ik moet en ik zal aantonen dat het mogelijk is om met deze beperkte mogelijkheden in LBP2 op de Playstation vlinders te laten zwermen. Artificiële intelligentie creëren. Omdat het kan!

En het is me gelukt. 3 dagen zwoegen op iets dat in een echte programmeertaal geen moeite had gekost. De rare sensor constructie die ik moest bouwen is een creatieve oplossing die ik ook in andere levels van LBP2 kan gebruiken. Weer wat geleerd.

En zo gaat het vaker: geef iemand zo min mogelijk gereedschap en de creativiteit zegeviert. Kijk bijvoorbeeld naar de beruchte wedstrijd van onze studenten civiele techniek, die elk jaar “bruggen uit spaghetti” bouwen. Alleen spaghetti en behanglijm als materiaal heeft een flink aantal ontwerpen opgeleverd waar ingenieurs die met de beste, sterkste materialen konden werken nooit op gekomen waren.

Geef doe-het-zelfers een probleem en een volle gamma en ze gaan zich afvragen met welk gereedschap ze moeten beginnen. Met alleen een zaag en een hamer gaan ze direct aan de slag. Creativiteit door beperkingen. Less is more. Omdat het kan.

Advertenties

Reacties zijn gesloten.